Adres szkoły

Al. Korfantego 141
40-154 Katowice

Telefon

32 258 92 15
600 35 35 10

Warsztaty „Młodzieżowa Akademia Mówcy”

edukacja,kultura
IMG_20240417_092143

Uczniowie klasy 1c i 1a wzięli dziś udział w „Młodzieżowej Akademii Mówcy”. Są to warsztaty organizowane przez Pałac Młodzieży w Katowicach, podczas których młodzież może nauczyć się m.in. tego, jakie rozwiązania i triki stosować, aby lepiej komunikować się z innymi. 

320810709_1310471206194284_3367106619907279528_n

Dobra komunikacja to w dużym uproszczeniu dogadywania się z ludźmi, rozumienia ich. To także sztuka dobierania słów i budowania przekazu w taki sposób, żeby rozmówca rozumiał, co do niego mówimy i wiedział, co i po co to robimy.

Kompetencje komunikacyjne to:
  • umiejętność przekazywania informacji w sposób prosty, zrozumiały i dopasowany dla rozmówcy,
  • umiejętność formułowania pytań i próśb bez okazywania niechęci i agresji rozmówcy
  • budowanie dialogu opartego na wzajemnym poszanowaniu, 
  • umiejętność dostosowania sposobu rozmowy do rozmówcy; 
  • umiejętność słuchania rozmówcy 
  • rozumienie emocji i potrzeb swojego rozmówcy.

Młodzieżowa Akademia Mówcy

Za sprawą dzisiejszych warsztatów uczestnicy dowiedzieli się, od czego zależy pewność siebie podczas wszelkich wystąpień takich jak chociażby: udzielanie odpowiedzi na forum klasy, zabieranie głosy podczas publicznych spotkań czy pozornie banalna umiejętność zapytania obcej osoby o drogę czy jakąkolwiek pomoc. 

Dzisiejsze spotkanie było też okazją, aby zrozumieć, skąd bierze się trema. Rafał Rogowicz zaprezentował szereg zagadnień związanych z tym, jak budować relacje z rozmówcą oraz wyjaśnił, czym jest trójką uwagi. Zwrócił także uwagę na ważne w procesie komunikacji aspekty, którymi są mowa ciała, postawa, strój. Wyjaśnił także rolę intonacji i modulacji głosu podczas mówienia, znaczenie gestykulacji i wreszcie samych słów czy zwrotów, które wzmacniają, osłabiają bądź zakłócają nasz rzeczywisty przekaz.

Ważnym elementem spotkania było omówienie metody komunikacyjnej FUKO, czyli takiego sposobu budowania wypowiedzi, by nawet trudny przekaz, krytyka czy zwracanie komuś uwagi nie raniły naszego rozmówcy i pozwalały na pozostanie w dobrych relacjach z osobą, do której kierujemy krytyczny komunikat.

FUKO czyli co? 

F jak Fakty – mów o faktach zamiast oceniać osobę. Nie mów „zawsze się spóźniasz”. Jeśli przeszkadza Ci, że ktoś się spóźnia, bo krzyżuje twoje plany, powiedz, kiedy ta osoba się spóźnia (wymień konkretne sytuacje) a następnie – w myśl kolejnej litery – U jak Uczucia – ustosunkuj się do problemu, czyli powiedz tej osobie, co czujesz, kiedy się spóźnia i dlaczego tak bardzo Ci to przeszkadza bądź jest dla Ciebie ważne.  Kolejny etap to O jak Oczekiwania. Wyraź je i powiedz: „jeśli przestaniesz się spóźniać, będziemy mieć więcej czasu, aby…” 

K jak Konsekwencje/Korzyści – zamiast oceniać osobę (jesteś beznadziejny, bo się spóźniasz), powiedz, jakie np. złe konsekwencje wynikają z tego, na co właśnie zwracasz uwagę (spóźnianie się), a następnie przejdź do OCZEKIWAŃ. Chciałbym / chciałabym, abyś… 

 

Co warto zapamiętać? 

Warunki udzielania konstruktywnej informacji zwrotnej:

  1. zwracaj się bezpośrednio do osoby.
  2. wyrażaj ocenę bezpośrednio po zaistniałym zachowaniu.
  3. oceniaj zachowanie a nie osobę
  4. bądź konkretny.
  5. opisuj zachowanie.
  6. nie formułuj pochopnych wniosków.
  7. unikaj publicznej oceny.
  8. nie oceniaj aspektów, na które oceniany nie ma wpływu.
IMG_20240417_095033a
IMG_20240417_111110a
IMG_20240417_103810
btrhdr
IMG_20240417_092129
btrhdr
dav
rpt
IMG_20240417_105351

Opublikuj :